Na úvod rozhovoru zmiňme, že se ve svých antropologických výzkumech věnuješ dvěma různým a zcela odlišným oblastem – takzvané vysoké Střední Asii a Krkonoším. V tomto rozhovoru zůstaneme u nás doma v Krkonoších. Pověz nám, jak ses k tomu vlastně dostal a kde se nacházejí začátky těchto aktivit?
Celý příběh začíná v době mého narození, kdy u nás ještě panoval socialismus a moc se nejezdilo do zahraničí. Moji rodiče přišli do Krkonoš na přelomu 70. a 80. let. Trampovali, pořádali různé túry a samozřejmě měli zájem na tom, aby jejich ratolesti vyrůstaly v podnětném a krásném prostředí spojeném s přírodou. Mělo to ještě jednu přidanou hodnotu. Můj děda Vladimír Šanc byl předseda Tělovýchovné jednoty Stěžery, která má doteď chatu v Obřím dole. Mám doma fotky, jak jsem v této enklávě už jako roční mimino. Pro mě bylo naprosto přirozené tam vyrůstat. Trávil jsem tam například půlku léta, v zimě jsem tam byl o víkendech. Asi už odmalička jsem byl takové přidrzlé a zvídavé dítě. Všechno mě zajímalo a neustále jsem své okolí otravoval různými dotazy. Zajímali mě samozřejmě místní lidé, ale i vlastivědné věci, čímž jsem si postupně získával a prohluboval přirozenou znalost terénu.
Kdy v tobě uzrálo rozhodnutí, že bys mohl tuto problematiku studovat a zabývat se jí profesionálně?
To bylo ke konci mých studií na gymnáziu, kdy jsem začal inklinovat ke společenským vědám. Chtěl jsem jít studovat sociologii a pak jsem zjistil, že existuje kulturní antropologie, která mi přišla ještě zajímavější. Ale proč to jít dělat do světa, když to můžu dělat i doma? Takže do některých prací ve škole po roce 2000 už jsem Krkonoše implementoval. A když jsem v roce 2010 nastoupil do Krkonošského muzea Správy KRNAP ve Vrchlabí jako etnolog a etnograf, tak se systematicky sbírat konkrétní příběhy vyloženě vybízelo.