https://noveregiony.fra1.digitaloceanspaces.com/Hlavni_foto_ce72580ae5.jpeg
Aktuality

Základní školy trápí nedostatek učeben. V Solnici má problém vyřešit půdní vestavba

22. 11. 2022

Počet žáků na českých základních školách roste. Podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) se za poslední dekádu zvýšil zhruba o jednu pětinu. Potvrzuje to mluvčí ČSÚ Jan Cieslar, podle kterého je tento trend v poslední době umocněn mimo jiné přílivem dětí ze zahraničí, především z Ukrajiny. Se zvyšující se kapacitou však musí řada základních škol řešit problém spojený s nedostatkem učeben. Příkladem je základní škola v Solnici na Rychnovsku, kde momentálně ve spolupráci s Nadačním fondem ŠKODA AUTO probíhá realizace projektu půdní vestavby. První etapa, během níž vzniknou v nových prostorách učebny pro informatiku, výtvarnou a hudební výchovu, by měla být dokončená do konce letošního školního roku.

„Nové učebny usnadní práci učitelům, kteří budou mít například možnost větší variability při sestavování rozvrhů. Především se však uvolní místo pro vytvoření dalších potřebných kmenových tříd, jejichž kapacity jsou vzhledem k velkému počtu žáků aktuálně přeplněné,“ vysvětluje záměr zastupitel města Solnice František Hovorka, podle kterého by se adekvátní počet žáků vzhledem k současným kapacitním možnostem školy měl pohybovat okolo 280 žáků. 

Současné kapacity nestačí

Základní školu v Solnici však v letošním školním roce navštěvuje zhruba o pět desítek žáků více. Důvodem je docházka necelých čtyřiceti dětí z Ukrajiny, ale i rostoucí počet obyvatel ve městě. „Zároveň jde o jednu z mála devítiletých škol v regionu, kterou hlavně na druhém stupni dlouhodobě navštěvují kromě místních dětí i děti ze spádových oblastí. Například Kvasin, Černíkovic nebo Bílého Újezdu,“ podotýká Hovorka s tím, že kmenové třídy bylo nutné přesunout do tříd původně určených pro výuku specializovaných předmětů, jako jsou výtvarná nebo hudební výchova, pro které teď prostory ve škole chybí.

Realizace projektu půdní vestavby, která má tento problém vyřešit, je rozdělena do dvou etap. První byla zahájena koncem září a má být hotová do začátku července příštího roku. Během ní vzniknou nové učebny  pro výtvarnou a hudební výchovu i výuku informatiky. Učebny pro hudební výchovu a informatiku navíc budou sloužit i pro účely vzdělávání v rámci univerzity třetího věku a dalších městských spolků. 

„Ve druhé etapě by následně měly být vytvořeny prostory pro výuku matematiky, zeměpisu a cizích jazyků. Zároveň je v plánu i víceúčelová místnost, která by měla sloužit k volnočasovému vyžití žáků a výhledově by mohla být využita rovněž jako družina“

prozrazuje Ladislav Kučera, ředitel Nadačního fondu ŠKODA AUTO, který podpořil nejen realizaci půdní vestavby, ale prostřednictvím grantové výzvy Společně pro Ukrajinu také integraci ukrajinských uprchlíků.

Rozšířenější a kvalitnější výuka

Grantový příspěvek má ukrajinským dětem zajistit zkvalitnění výuky českého jazyka, která vzhledem k současným kapacitním možnostem probíhá v žákovské kuchyňce a školní družině. „Vzhledem k nastalé situaci jsme rádi, že můžeme tyto prostory využít. Obě místnosti bychom chtěli dovybavit o větší dotykovou obrazovku, aby bylo možné více využívat on-line cvičení a interaktivní výukové programy,“ říká Luboš Klapal, ředitel základní školy v Solnici. „Zároveň máme v plánu navýšení úvazku jedné ze dvou vyučujících ovládajících ukrajinštinu. Tím bychom docílili rozšíření výuky českého jazyka každý den o jednu hodinu,“ dodává. 

Máte nápad
na zajímavý obsah?
napište nám!