Už Jan Amos Komenský tvrdil, že se člověk formuje od raného dětství. Právě kvalitní a dostupné předškolní vzdělávání je pro děti klíčové. Ve věku od 3 do 6 let jsou děti neuvěřitelně zvídavé a učenlivé, díky tomu začnou rychle objevovat svět kolem sebe a přirozeně vstřebávat informace a dovednosti.
Komenský chtěl, aby děti dokázaly samy přemýšlet nad tématy a nepapouškovaly jen nesmyslná slova. A právě na to navázal program Začít spolu od organizace Step by Step ČR, který si klade za cíl naučit děti samostatně myslet a přijímat chyby jako přirozenou součást učení stejně jako zodpovědnost za sebe sama a svoji práci.
Inovativní vzdělávací projekt Začít spolu sklidil na Vrchlabsku úspěch. Děti jsou zvídavější a samostatnější
Moderní předškolní výuka by měla následovat trendy, být kvalitní a respektovat potřeby dětí. Právě na to se zaměřil projekt s názvem „Začít spolu na Vrchlabsku aneb všechno, co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil*a v mateřské škole,“ do kterého se zapojily mateřinky i jejich vedení a pedagogické sbory z Vrchlabska.
„Vzdělávací program Začít spolu má výhodu, že umožňuje přizpůsobit si konkrétní podobu pedagogických inovací záměru dané mateřské školy i potřebám konkrétních dětí. Pro jeho úspěch je však zásadní spolupráce celého učitelského týmu, podpora vedení školy a úzký vztah s rodinami dětí. Těmto oblastem jsme proto věnovali velkou pozornost i na Vrchlabsku,“ uvedla ředitelka Step by Step ČR Iveta Pasáková.
Základy pro budoucí generaci
Z 16 MŠ v projektu se do intenzivní spolupráce zapojilo 10 z nich, profesního vzdělávání v rozsahu téměř 100 hodin se zúčastnilo 49 učitelek a učitelů, 10 MŠ využilo nabízených 40 hodin metodických konzultací. Projekt trval dva roky. Výsledky i zkušenosti si zapojené školky vyměnily v říjnu během závěrečného setkání na zámku ve Vrchlabí.
Inovace ve výuce učitelé, kteří byli zapojeni do projektu, výrazně ocenili a u dětí pozorují určitou změnu v chování. Podle nich více zkoumají okolí, jsou samostatnější, nebojí se mluvit a sami si věci vysvětlují. „Vytvořili jsme podmínky, kdy si mohou děti pomáhat. Funguje pomoc starších-mladším a mladší se od starších učí,“ popsala jedna z učitelek. „Děti více komunikují, mají větší slovní zásobu, otevírají se a nebojí se mluvit, protože jsou k tomu vedené,“ dodala další.
Projekt inicioval a financoval Nadační fond Škoda Auto, který dlouhodobě pomáhá zkvalitňovat vzdělání v regionech, ve kterých působí, například prostřednictvím rozvoje dovednosti ředitelů a učitelů základních či mateřských škol. „Jsme rádi, že pomáháme stavět základy pro budoucí generaci. Vzdělání je základním kamenem jak osobního rozvoje, tak celé naší společnosti. Období předškolního věku je z pohledu vývoje člověka zcela zásadní. V mateřské škole se děti setkávají mimo rodinu nejčastěji a je považována za jedno z velmi důležitých společenských prostředí. I to je důvodem, proč jsou naším hlavním těžištěm podpory především základní a mateřské školy,“ uvedl ředitel Nadačního fondu Škoda Auto Ladislav Kučera.
Nejenže program do MŠ přilákal nové děti, ale inovace výuky je pozitivně hodnocena i Českou školní inspekcí. Všechny zapojená předškolní zařízení čeká ještě mnoho výzev v podobě intenzivnější komunikace s rodinami dětí a zapojení nepedagogických pracovníků, aby porozuměli zavedeným inovacím do výuky. Ale jedno je jisté, již teď mají mateřinky na Vrchlabsku našlápnuto tím nejlepším směrem.