Hra prostřednictvím dialogu z onoho světa mezi matkou a dcerou rekonstruuje životní příběh Mileny Jesenské, která se do povědomí mnohých lidí dostala jako milenka Franze Kafky. Jesenská si s Kafkou skutečně dopisovala a byla jeho blízkou přítelkyní. Dokonce jako první začala překládat jeho texty do češtiny.
Jdeme do divadla: Milena, drama dvou silných žen
Inscenace Milena od Marka Epsteina, která vypráví životní příběh novinářky a překladatelky Mileny Jesenské a její dcery, měla 25. října 2024 světovou premiéru na mladoboleslavských prknech. Dvojpříběh plný zvratů, vzletů i pádů žen českého společenského a kulturního života na pozadí českých dějin 20. století byl napsán přímo na míru pro Městské divadlo Mladá Boleslav.
Hra má vzhledem k počtu herců spíše komorní ráz. Novinářka a překladatelka Milena Jesenská (Dagmar Pecková) rozmlouvá se svou dcerou Honzou Krejcarovou, kontroverzní básnířkou a femme fatale českého undergroundu (Lucií Matouškovou). V protikladu k nastolené komornosti jsou jednoduché industriální kulisy monstrózních rozměrů a místy až patetické herecké vyjádření Dagmar Peckové.
Celkově scéna působí velice vzdušně a je vkusná. Její šedé kontury dokreslují nejednoznačnost interpretace životního osudu. Zajímavé je zapojení kresby a procesu kreslení do inscenace. Momenty, kdy Honza během dialogu s Milenou kreslí, přináší další originální vizuální prvek. Důraz na emoční stránku posilují hudební prvky. Do popředí vystupuje práce s gesty. Méně slov divákovi dává dostatek prostoru k vlastní představivosti a interpretaci hry. Způsob zpracování umožňuje i obecnější čtení příběhu a nastoluje filozofické otázky jako: Co je smysl života? Jak žít? Co je to štěstí?
V inscenaci dále účinkuje Petr Mikeska v rolích osudových mužů ze vzpomínek obou žen. Zahrál si Milenina otce profesora Jana Jesenského či jejího prvního manžela, „literáta bez díla“, Ernsta Pollaka. Ztvárnil i Franze Xavera Reichsgrafa, který měl s Milenou Jesenskou vztah, dále lékaře Joachima Ulricha Maxe Augusta von Zedtwitz, který Jesenské pomáhal s organizací útěků židovských rodin do zahraničí, nebo doktora Karla Percivala Treiteho, jenž se s Milenou setkal v koncentračním táboře v Ravensbrücku. Aby toho nebylo málo, kromě Mileniných mužů Mikeska ve hře ztvárnil i muže ze vzpomínek Honzy Krejcarové. Hrál její životní lásku Egona Bondyho, ale i bezejmenné postavy, úředníka a právníka ex offo.
Inscenace je dramatem dvou silných žen, bohémek, které milovaly život, ale měly pohnutý osud a nevycházely se svým okolím. Jesenská přišla o dítě a nepřežila koncentrační tábor. Honza se nedokázala postarat o vlastní děti, šestkrát byla hospitalizovaná na psychiatrii, skončila v komunistickém vězení a poté nešťastně zahynula při autonehodě.
Adéla Laštovková Stodolová
Režisérka inscenace Milena Adéla Laštovková Stodolová vystudovala konzervatoř Duncan Centre a je také absolventkou Hudební fakulty Akademie múzických umění v Praze. Patří k nejvýraznějším současným českým režisérkám. Kromě režie se věnuje i choreografii, tanci a herectví. Diváci mladoboleslavského divadla si ji mohou pamatovat díky režii úspěšné inscenace 1000 tváří Adiny dramatičky Daniely Sodomové, která měla premiéru v září v roce 2022. Spolupracuje s divadly po celé České republice. Působí například v Divadle na Fidlovačce, v Divadle Kalich, v Národním divadle moravskoslezském nebo v Divadle Petra Bezruče v Ostravě.
Marek Epstein
Spisovatel, dramaturg, příležitostný herec a režisér Marek Epstein náleží ke špičkám současné české scenáristiky. Jeho rukopis možná znáte z filmu polské režisérky Agnieszky Holland Šarlatán z roku 2020, z komedie Osmy z roku 2014 nebo z pohádky režiséra Jiřího Stracha Anděl Páně 2. Za svoji práci už obdržel mnoho ocenění v prestižních českých a světových scenáristických soutěžích.
Zdroje fotografií:
- Martina Dvořák Venigerová