https://noveregiony.fra1.digitaloceanspaces.com/JB_3_2_4c46a70b1f.jpg
Osobnosti

Janeta Benešová: Z lásky k divadlu se stala profese

23. 7. 2024
Klára Marková

Janeta Benešová o sobě říká, že se snaží být stále pozitivní, i když jí do smíchu třeba není. V roli ředitelky Městského divadla Mladá Boleslav navazuje na rodinné tradice i svou učitelskou dráhu.

Jak se z paní učitelky stala paní ředitelka?

Přestože to na první pohled nevypadá, tyto práce nejsou zas až tak rozdílné. Pedagog musí být zčásti herec, herec je také tím, kdo formuje, nastavuje zrcadlo, posouvá či motivuje. Instituce mají stejný režim. Obou se týkají letní prázdniny, čas dovolených, spojuje je nástup do práce v posledním srpnovém týdnu. Obě profese také propojuje dramaturgický plán divadla, který by se měl alespoň zčásti dotýkat školního vzdělávacího programu. Měli bychom doplňovat školní látku. Naším úkolem je dát studentům možnost vidět to, o čem se učí, zpracované na divadle.

Hrála důležitou úlohu při výběru práce vaše rodina?

Rozhodně ano. V mém rodinném zázemí byli samí herci a kantoři. Můj dědeček nás vychovával k lásce k divadlu. Sám byl inspicientem Divadla na Vinohradech, a proto jsem hodně času trávila tam. Moje maminka byla ředitelkou mateřské školy, druhý dědeček byl zemský školní inspektor a zakladatel učňovského školství v Děčíně po odchodu Němců po druhé světové válce. Mým snem byla kantořina. Odučila jsem 30 let a pak se z mé lásky k divadlu stala má profese. 

Co všechno obnáší řízení divadla?

Je to práce manažerská. Jsem zodpovědná hlavně za všechny lidi, co se v divadle pohybují. Dohlížím na to, aby veškerá práce v divadle byla zaštítěna pracovněprávními vztahy. Aby všechny procesy probíhaly tak, jak mají. Je třeba být v úzkém kontaktu se svým personálem, ale i se svým zřizovatelem, v našem případě se statutárním městem Mladá Boleslav. 

Janeta Benešová: Z lásky k divadlu se stala profese
Janeta Benešová: Z lásky k divadlu se stala profese

Jak vypadá váš klasický pracovní den?

Třeba dnes jsem měla v diáři setkání u partnera divadla a domlouvání podmínek partnerství, poté přišel jiný partner podepsat smlouvu do divadla. Dále následovalo jednání o pronájmu divadla. Kupříkladu neziskové organizace se ptají, za jakých podmínek si mohou divadlo pronajmout. Za jakých podmínek se pronajímá divadlo ke komerčním účelům. Zda je možno u nás realizovat klavírní koncert, jestli se stihne zbourat scéna, nainstalovat klavír, naladit klavír. Činností je mnoho a jsou naprosto rozmanité. Divadlo je živý organismus. Často se stává, že máte naplánováno něco úplně jiného, ale chod divadla vyhodí odbočku a vy už pak až do večera řešíte nastalou situaci. Třeba nefunkční výtah, výpadek proudu, rozbité auto na cestě na zájezd. Samozřejmě jsou v divadle jednotlivá oddělení, která nastalou situaci řeší – správa budov, správce vozového parku, elektrikář, správce počítačové sítě. Někdy ovšem pomáhá to, když zvedne telefon ředitel. Nebo vám zavolá herec, že onemocněl, a vy za něj musíte shánět náhradu. Zjistíte, že danou roli hraje herec v jiném divadle. Má čas? Je ochoten se podívat na náš záznam? Udělá to pro nás? Za jakých podmínek? A čas zatím neúprosně běží. Večerní představení se blíží a divák se neptá.

„Nebo vám zavolá herec, že onemocněl, a vy za něj musíte shánět náhradu. Zjistíte, že danou roli hraje herec v jiném divadle. Má čas? Je ochoten se podívat na náš záznam? Udělá to pro nás? Za jakých podmínek? A čas zatím neúprosně běží. Večerní představení se blíží a divák se neptá.“

Od založení mladoboleslavského divadla jste vůbec první ženou v jeho čele. Vnímala jste to někdy jako výhodu, případně nevýhodu?

Tak o tom jsem neměla tušení. Jinak ředitelek je v divadlech po republice docela hodně. Když se ředitelé schází na Asociaci profesionálních divadel, jsou zde ženy na pozici ředitelky zastoupené asi z jedné pětiny.

Kde se vzal nápad na založení festivalu Nadosah?

Festival vznikal v době, kdy zemřel Boris Hybner. Oslovili jsme dceru slavného mima Vandu Hybnerovou, zda by byla ochotná stát se patronkou festivalu. Festival je tak hezkou vzpomínkou na tohoto významného umělce.

Naše divadlo má činoherní soubor. Samozřejmě do určité míry odbočujeme i k jiným žánrům. Muzikál si třeba ještě troufneme zrealizovat. Jsou ovšem i některé divadelní tvary, které neumíme. Proto se v rámci tohoto festivalu snažíme zvát umělce, jejichž um se ubírá jiným směrem. Ať už se jedná o pantomimu, nebo o úplně jiné žánry. Především se snažíme zvát malá divadla s tvorbou pro děti. Jednak z důvodu, že tento typ obsahu sami primárně nevytváříme, ale také proto, abychom tato malá divadla umístili do plenéru města Mladá Boleslav. Hledáme místa, která bychom pomocí těchto malých divadýlek rozžili a vytáhli tak lidi do ulic.

Co vše předchází tomu, než je nová inscenace připravená pro diváky?

Příprava může někdy trvat i tři roky. Záleží na tom, zda už je text napsaný. Nejprve je třeba získat všechna autorská práva. Některé agentury zastupují jen různé části dané inscenace. Některá agentura má na starosti hudbu, jiná překlad nebo textovou část. 

Vedle toho vznikají i hry, které jsou psané přímo pro naše divadlo. V takovéto situaci má autor třeba dva roky na napsání scénáře. Scénář následně čte dramaturg s uměleckým šéfem a připomínkují jej. Hledá se finální tvar. Pak záleží, jaký režisér bude novou inscenaci realizovat. V našem divadle máme kmenového režiséra Petra Mikesku, který je naším uměleckým šéfem. Ne všechny hry ovšem režíruje jeden režisér. To znamená, že se hledá režisér a jeho realizační tým.

Na nové inscenaci v divadle pracuje režisér šest týdnů. Jeho práce se musí sladit s dalšími složkami. To znamená s kostýmním výtvarníkem, s autorem scény, s choreografem a dalšími. Dále se řeší obsazení. Snažíme se, aby úvazky herců byly vyvážené. Někdy získají hlavní roli, jindy divadlu slouží menší rolí. Pokud k realizaci hry nestačí divadelní soubor, hledají se herci na hostování. Mezitím se vyrábí scéna a šijí kostýmy. Tisknou se programy a další tiskoviny.

Jak se sestavuje divadelní repertoár?

My jsme divadlo městské. To znamená, že se snažíme plnit úlohu kulturního centra. Naším cílem je dělat náplň tak, abychom oslovili co nejširší spektrum obyvatel. Zařazujeme muzikály, činohry odlehčené i vážnější kusy, současnou dramatiku nebo historická díla, celosouborové i komorní inscenace na malé scéně. Snažíme se jít naproti školnímu vzdělávacímu programu, aby u nás školy nalezly inscenace, které mohou zařadit k doplnění výuky. Pro školy připravujeme i speciální předplatné. Zároveň se snažíme nejít cestou hlavního zájmového proudu a občas divákovi nabídnout balet, melodram, to, co je v oblasti minoritního zájmu, ale co do divadla a jeho nabídky určitě patří.

Kam mladoboleslavské divadlo směřuje?

Snaží se odrážet dění ve společnosti. Ukazuje se, že věci, které byly napsány dávno, promlouvají i v současnosti. Ať je to realizace scénického čtení NordOst, nebo realizace románu George Orwella 1984. Myslím si, že poukazovat na tyto věci v kontextu současné situace je velice aktuální. Nemůžeme zavírat oči před tím, co se děje.

„Ukazuje se, že věci, které byly napsány dávno, promlouvají i v současnosti. Ať je to realizace scénického čtení NordOst, nebo realizace románu George Orwella 1984. Myslím si, že poukazovat na tyto věci v kontextu současné situace je velice aktuální. Nemůžeme zavírat oči před tím, co se děje.“

Předkládáme jak věci historické, tak se snažíme realizovat současné dramatiky světové i české. Snažíme se obstát v celorepublikové konkurenci. Snad se nám to daří. Za poslední roky jsme získali čtyři ceny Thálie a jednu širší nominaci.

Co divadlo chystá na novou sezonu?

První letošní premiérou bude inscenace Králova řeč (20. 10. 2024). Po ní bude následovat komediální kus Dokonalá svatba. Po Novém roce nás čeká další odlehčený kus, komedie Splašené nůžky, o jejímž konci rozhodnou svým vyjádřením diváci. Na malé scéně vznikne dramatizace Erbenovy Kytice. Závěr sezony bude patřit Drákulovi, kterého budeme realizovat pod širým nebem na hradě Kost. A to samozřejmě není vše. Krom dalších premiér chystáme mnoho jiných off programů, kterými divadlo vstupuje do kulturního prostoru Mladoboleslavska.

Janeta Benešová

Vystudovala pedagogickou fakultu v Ústí nad Labem a Karlovu univerzitu v Praze. Její nejoblíbenější divadelní hrou je Lermontova Maškaráda, která ji zasáhla v době studentských let. Ve volném čase nejraději chodí po horách. Třikrát absolvovala pouť do Santiaga de Compostela. Cvičí jógu a holduje zdravé stravě.

Zdroj fotografií: archiv Janety Benešové

Máte nápad
na zajímavý obsah?
napište nám!