https://noveregiony.fra1.digitaloceanspaces.com/Lavka_004_0d04ef6893.JPG
Průvodce regionem

Historická cesta z Mnichova Hradiště je obnovena. Díky lávce od Pleskota

6. 11. 2023
Ondřej Nečas

Výstavba dopravní infrastruktury a intenzivní socialistické zemědělství v druhé polovině 20. století takřka vymazaly z map jeden z nejvýznamnějších prvků venkovské krajiny – stezky, pěšiny a další přirozená spojení mezi obcemi. Ty se teď do krajiny na řadě míst pomalu vrací. Jedním ze zářných příkladů je okolí Mnichova Hradiště na Mladoboleslavsku, kde historickou pěší trasu znovu propojuje nová lávka přes dálnici D10.

Kousek od vlakového nádraží v Mnichově Hradišti, na konci Nákladní ulice, vyráží ven z města polní trasa lemovaná monumentální lipovou alejí. Jednou je přerušena okresní silnicí, která se ještě dá přejít či přejet, ale po několika stovkách metrů narazil dříve výletník na definitivní stopku – dálnici. „Dé-desítku“ zde dostavěli v roce 1985 a znamenala konec procházek na vrch Horka, do přilehlých městských částí Dobrá Voda a Lhotice a dál směrem na Český ráj. Alej, nazývaná Husova, byla ne nadarmo součástí původní trasy Zlaté stezky Českým rájem a dodnes lze na některých stromech spatřit její červené turistické značení. Zašlá sláva, říkáte si? Ne tak docela.

Historická cesta z Mnichova Hradiště je obnovena. Díky lávce od Pleskota
Historická cesta z Mnichova Hradiště je obnovena. Díky lávce od Pleskota

S Pleskotovou lávkou pomohl nadační fond

Od října 2023 je totiž díky aktivitě města Mnichovo Hradiště alej znovu v jednom celku a u dálnice vás nečeká jen sešup pod kola kamionů. Na místo byla nedávno čerstvě usazena nová 50metrová lávka pro pěší a cyklisty, jejíž otevření se očekává do konce letošního roku. Autorem architektonického návrhu stavby je proslulý Josef Pleskot se svým ateliérem AP, u kterého mimochodem nejde o jediný výrazný zápis v regionu za poslední dobu. Postaral se totiž i o řešení nové lávky přes Jizeru u Česany v Mladé Boleslavi. Ta stejně jako ta hradišťská, přezdívaná „Brána do Českého ráje“, propojuje centrum města s jeho okolím a otevírá tak další možnosti turistice uvnitř i vně regionu. 
 

„Alej, nazývaná Husova, byla ne nadarmo součástí původní trasy Zlaté stezky Českým rájem a dodnes lze na některých stromech spatřit její červené turistické značení.“

Dalším spojujícím prvkem obou staveb je potom participace Nadačního fondu Škoda Auto (NFŠA), který na ně nejen významně finančně přispěl (konkrétně u lávky přes D10 jde o více než 4 miliony korun), ale inicioval i samotný návrh a pomáhal municipalitám s jeho realizací. Jak s úsměvem glosuje ředitel NFŠA Ladislav Kučera, „spolupráce nadačního fondu s místními samosprávami doslova staví mosty mezi lidmi, a to jak v myšlenkové, tak fyzické podobě.“ Už teď se tedy můžeme určitě těšit na další zajímavé projekty, které NFŠA s partnery v regionech připravuje.

Historická cesta z Mnichova Hradiště je obnovena. Díky lávce od Pleskota
Historická cesta z Mnichova Hradiště je obnovena. Díky lávce od Pleskota
Historická cesta z Mnichova Hradiště je obnovena. Díky lávce od Pleskota
Historická cesta z Mnichova Hradiště je obnovena. Díky lávce od Pleskota

Zdroj fotek: Jakub Štěpán

Máte nápad
na zajímavý obsah?
napište nám!